Analýzy v marketingovom riadení

Analýza trhu

V analýze trhu sa zameriavame na typy trhov, vývoj trhu a ich charakteristiky. Ekonomika štátu predstavuje komplex vzájomne sa ovplyvňujúceho súboru trhov, ktoré sú spojené procesmi výmeny – sú to:

  • trhy zdrojov (zdroje – suroviny, práca, peniaze),
  • trhy výrobcov (tovary),
  • spotrebné trhy (koncoví zákazníci – tovary, služby),
  • sprostredkovateľské trhy (obchodné trhy – tovary, služby),
  • vládne trh (inštitucionálne trhy, neziskové trhy – produkty, služby, peniaze).

Vývoj trhov

Podobne ako produkty, tak aj trhy prechádzajú životným cyklom:

  • vznik – zmena zo skrytého (s rozptýlenými preferenciami) na zjavný trh s hromadnými prejavmi,
  • rast – vstup viacerých organizácií, rast ponuky,
  • zrelosť – štiepenie trhu (fragmentácia) a konsolidácia trhu,
  • úpadok – pokles potreby, zmena technológií.

Charakteristiky vývoja trhu

Dôležité informácie pre plánovanie výroby

  • index vývoja trhu = súčasný dopyt ku maximálnemu možnému dopytu,
  • penetrácia trhu = naplnenie (využitie) potenciálu trhu,
  • aktuálny podiel organizácie na trhu = počet predaných produktov organizácie / dopyt trhu (celkový počet predaných produktov).

Úlohy (pozície) organizácií na trhu

  • líder (vodca) trhu – prichádza z inováciami, iniciuje zmeny,
  • vyzývateľ– má ambície stať sa vodcom trhu, aktívne presadzuje inovácie,
  • nasledovateľ– sleduje zmeny, usiluje sa reagovať (napr. imitáciou produktov a stratégií), aby si udržal podiel na trhu,
  • mikrosegmentár – líder na malom trhu (trhový výklenok), sprevádzaný snahe vyhnúť sa súťaži.

Určenie podielu na trhu

  1. forma výpočtu (odhadu)
    • počet predaných produktov (tržba) ku celkovému počtu predaných produktov,
    • znalosti o úspešnosti jednotlivých stratégií
  2. forma prieskumu
    • znalosť vlastných objemov dodávok,
    • prieskum u vlastných aj potenciálnych zákazníkov
    • objem odberu u našej organizácie,
    • objem odberu od konkurentov
    • výpočet podielu na trhu porovnaním vlastných dodávok a dodávok konkurencie.

Analýza zákazníkov

Analýza zákazníkov sa zameriava na faktory ovplyvňujúce správanie zákazníkov:

  • kultúrne
    • získanie súboru hodnôt, chovania a vnímania, ktoré sú vyznávané dlhodobo,
    • sociálna stratifikácia (spoločenské triedy),
  • spoločenské
    • referenčné skupiny (primárne – priamy vplyv, sekundárne – nepriamy vplyv),
    • rodina (početnosť, samostatnosť členov),
    • rola a postavenie (čo sa od osoby očakáva),
  • osobitné
    • vek, štádium životného cyklu,
    • zamestnanie a ekonomické charakteristiky,
    • osobnosť a seba uznanie,
    • životný štýl a hodnoty (napr. limitovanie časom alebo peniazmi).
    • charakteristika a segmentácia zákazníkov

Analýza procesu rozhodovania o kúpe

  1. rozpoznanie problému – riešenie potreby alebo požiadavky na odstránenie problému (myšlienky na nákup produktu),
  2. vyhľadávanie informácií – zvýšená pozornosť alebo aktívne vyhľadávanie informácií smerujúcich ku nákupu,
  3. vyhodnotenie alternatív – porovnávanie výhod rôznych produktov prostredníctvom ich vlastností,
  4. rozhodnutie o kúpe – značka, spôsob kúpy, množstvo, načasovanie kúpy, spôsob platby,
  5. ponákupné chovanie – miera spokojnosti, jednanie na základe miery spokojnosti, spôsoby používania a odstraňovania produktu.

Hodnota vnímaná zákazníkom (Customer perceived value)

  • rozdiel medzi vyhodnotením všetkých výhod a nákladov ponuky (produktu) a vnímaných alternatív perspektívnym zákazníkom,
  • celková hodnota pre zákazníka – vnímaná peňažná hodnota balíčka výhod (ekonomických, funkčných, psychologických), ktoré zákazník očakáva od trhovej ponuky (produktu),
  • celkové náklady pre zákazníka – súhrn nákladov, ktoré vzniknú pri vyhodnocovaní, získavaní, používaní a odstraňovaní trhovej ponuky (produktu) – vrátane finančných, časových, energetických, psychologických

Analýza konkurencie

  • organizácie, uspokojujúce rovnakú potrebu (požiadavky) zákazníkov, pričom každá z organizácií usiluje o dosiahnutie maximálneho podielu na trhu (maximalizáciu tržieb, zisku, pozície),
  • nástrojom na dosiahnutie cieľa – je vytváranie konkurenčnej výhody,
  • konkurenčné vplyvy sa najviac prejavujú v situácii, keď ponuka prevyšuje dopyt (cenová konkurencia, necenová konkurencia).

Konkurencia môže byť:

  1. dokonalá – vytvorenie rovnakých podmienok (homogénne produkty, voľný vstup a výstup, dokonalá informovanosť, malý vplyv na trhovú cenu),
  2. nedokonalá – rôzne podmienky na trhu (ovplyvňovanie ceny, diferenciácia produktov, rôzne veľké bariéry vstupu – monopol, duopol, oligopol.

Porterových 5 síl, ktoré rozhodujú o príťažlivosti segmentu:

  1. hrozba silnej rivality – atraktívnosť segmentu klesá s počtom a agresivitou konkurencie v danom segmente,
  2. hrozby novej konkurencie – atraktívnosť segmentu závisí aj od výšky bariér vstupu a výstupu, pričom výhodou pre organizácie pôsobiace na trhu sú vysoké bariéry vstupu a nízke výstupu (bariéry, riziko, rentabilita),
  3. hrozba substitútov – atraktívnosť segmentu klesá s počtom substitútov, ktoré limitujú ceny aj zisky,
  4. hrozba rastúcej vyjednávanej sily zákazníkov – atraktívnosť segmentu klesá so vzrastajúcou vyjednávanou silou zákazníkov (organizovanosť zákazníkov, nediferencovanosť produktu, nízke náklady na zmenu),
  5. hrozba rastúcej vyjednávanej sily dodávateľov – atraktívnosť segmentu klesá so schopnosťou dodávateľov zvyšovať ceny alebo znižovať dodávané množstvo.

Konkurenčné stratégie

  1. stratégia trhových lídrov – ciele – rozširovanie (získavanie nových zákazníkov, zvyšovanie úrovne využívania), obrana pozičná, krídelná, preventívna, (nepretržité inovácie, zlepšovanie kvality produkcie a distribúcie, doplnkové služby,
  2. stratégia trhových vyzývateľov – ciele – útok na pozíciu lídra prostredníctvom definície strategického cieľa (na koho útočiť, akým spôsobom – podmienka – dostatok disponibilných zdrojov),
  3. stratégia trhových nasledovateľov – ciele – získanie licencií, napodobňovanie (falšovateľ, klonovač, imitátor, adaptér),
  4. stratégia mikrosegmentárov – ciele – vytvorenie mikrosegmentu, rozširovanie a ochrana, vyhnutie sa súťaži, vytvorenie pozície ,,líder mikrosegmentu“ (malého trhu).

Komentáre k článku Analýzy v marketingovom riadení (4)

  1. Marketingové analýzy poskytujú dôležité údaje, ktoré pomáhajú spoločnostiam pochopiť trh, konkurenciu a správanie zákazníkov. Tieto informácie sú kľúčové pre formuláciu efektívnych strategických rozhodnutí, ako je určenie cieľových segmentov trhu, optimalizácia produktových ponúk a zlepšenie konkurenčnej pozície.

  2. Je spravodlivé používať pokročilé marketingové analýzy na ovplyvnenie spotrebiteľských rozhodnutí?

  3. Používanie pokročilých marketingových analýz na ovplyvnenie rozhodnutí zákazníkov môže vyvolávať etické otázky, najmä ak to viedlo k manipulácii alebo zneužívaniu zákazníckych údajov. Dôležité je, aby spoločnosti zvážili transparentnosť a etické hranice pri používaní takýchto analýz.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥