Názov cieľa | Charakteristika cieľa | Výška ceny |
Prežitie | – zabezpečiť chod firmy
– neprerušiť kontinuity – zabezpečiť predaj prebytkových produktov – vyrovnať sa s intenzívnou konkurenciou – využiť prebytočné kapacity Takto stanovený cieľ predstavuje dočasné riešenie. |
– Aj pod úroveň nákladov
– Zisk je menej dôležitým, dôležité je udržať život firmy |
Maximalizácia zisku | – získanie aktuálneho finančného efektu pred dlhodobou prosperitou
– krátkodobý cieľ, ktorý neberie do úvahy ostatné nástroje marketingového mixu ani odozvu konkurentov – riziko zníženého dopytu – nebezpečenstvo zníženia podielu na trhu – Takto stanovený cieľ je typický pre fázu zrelosti životného cyklu produktu. |
– Cena maximalizuje:
– Bežný zisk – Príjmy v hotovosti – Cena zabezpečuje najrýchlejšiu návratnosť investícii |
Maximalizácia trhového podielu | – Prostredníctvom dlhodobej ziskovosti zabezpečiť dominantné postavenie na trhu (tzv. začiatočná fáza) s cieľom odradiť konkurenciu a maximalizovať zisk
– Predpokladom je: – Vysoká citlivosť dopytu na zmenu ceny – Skutočný odraz konkurencie pri vstupe na trh – Klesajúce náklady na jednotku výroby i distribúciu s rastom objemu produkcie |
– Nízka začiatočná cena |
Vodcovstvo v kvalite | – Výnimočnosť produktu (tradícia, kvalita, značka) zodpovedá zákazníkovej predstave o kvalite – Jednotkové náklady na výrobu menšieho počtu produktov neprevyšujú podstatne náklady na hromadnú výrobu – Vysoká cena môže prilákať nových konkurentov – Súčasný dopyt zabezpečí i pri vysokej cene dostatočný počet zákazníkov |
– Najvyššia cena, ktorá má uhradiť náklady na výskum a vývoj produktu najvyššej kvality |
Ďalšie ciele | – Zabrániť vstupu konkurencie (alebo jej vstup sťažiť)
– Zvýšiť príťažlivosť podniku – Stabilizovať trh |
– Výhodná cena z hľadiska zákazníka odráža reálnu situáciu na trhu (lojalita vo vzťahu k obchodu)
– Zníženie ceny – Ceny na úrovni konkurenčných cien |