Nová filozofia, koncepcia a techniky marketingu

Zákazníci očakávajú vyššiu kvalitu výrobkov s individuálnymi úpravami podľa špecifických prianí. Menej vnímajú odlišnosť alternatívnych produktov a vernosť značkám klesá. Majú možnosť získať veľké množstvo informácií, ktoré spôsobuje nárast ich požiadaviek. Rastie takisto citlivosť na ceny a požiadavky na spotrebiteľskú hodnotu produktov a služieb. Rastie aj dopyt po tzv. zážitkových produktoch (adrenalínové športy).
Trendom budúcnosti je byť na trhu pred vznikom potreby, pred dopytom po produkte, tlačiť tento dopyt a cielene formovať spotrebiteľské vedomie. To predpokladá, že firmy a zákazníci spolu rozvíjajú potreby a dopyt. Zachytiť náznaky umožňujú v súčasnosti novo sa formujúce sociálne skupiny, tzv. scény. Scéna v porovnaní s cieľovou skupinou predstavuje prechod od pasívnych k aktívnych cieľovým skupinám. Cieľová skupina je k nákupnému rozhodnutiu motivovaná. Scény si interpretujú produkt podľa seba a podnik ich v tom podporuje – vzájomne kooperujú. Namiesto motivácie nastupuje zámerné prispôsobovanie na určitý účel. Podľa Kotlera existuje:
– pohyb od materiálnej kvality k nemateriálnej – informačnej
– viac ľudí sa prejavuje ako individualita, narastá diferenciácia túžob ľudí
– plynulosť času spôsobuje, že sa strácajú: vzory správania a zdržanlivosť v túžbach a želaniach. Zmenšuje sa skupina tradicionalistov verných určitým zvyklostiam.

Na základe toho možno povedať, že marketingová filozofia a myslenie sa budú uberať týmito smermi:
– smer od reakcií a nasledovania k spolutvorbe nových trendov
– smer od masových marketingových stratégií k diferencovanej komunikácii
– smer od strnulých koncepcií k just in time marketingu – Kotler mu pripisuje vysokú dôležitosť najmä preto, že faktor času sa stáva dôležitejším: skracovanie reakčných cyklov. Ironicky ho nazýva turbomarketing.

Firmy v súčasnosti realizujú sofistikovaný výskum a uskutočňujú množstvo zmien, príkladom toho sú nasledujúce trendy:
– reengineering
– outsourcing
– virtuálne podniky
– e-commerce
– benchmarking
– aliancie a partnerstvá
– trhová orientácia
– Mysli globálne, konaj lokálne
– decentralizácia.

Obchodníci prinášajú novú filozofiu, koncepciu a techniky:
– vzťahový marketing
– celoživotná hodnota zákazníka
– zvyšovanie podielu u zákazníkov
– cielený marketing
– individualizácia
– databázy zákazníkov
– integrovaná marketingová komunikácia
– distribútori ako partneri v tvorbe hodnoty
– každý robí marketing
– rozhodovanie podporené marketingovými modelmi vývoja trhov a potrieb

V súčasnosti rastie podiel on-line obchodu a on-line marketing ponúka potenciálnym zákazníkom 3 hlavné výhody:
– pohodlnosť prístupu (24 hodín, netreba čakať v rade, …)
– informovanosť (možnosť porovnať rôzne aspekty)
– menej slovných konfliktov a nedorozumení (nedochádza k výmene názorov a emócií)

5 výhod pre online marketérov:
– rýchle prispôsobenie sa podmienkam trhu
– nižšie náklady
– budovanie vzťahov
– meranie prístupu (dopytu a záujmu)
– ponúka neobmedzenú veľkosť reklamnej plochy

Komentáre k článku Nová filozofia, koncepcia a techniky marketingu (5)

  1. Súčasné marketingové koncepcie sa zameriavajú viac na vzťahový marketing, individualizáciu prístupu k zákazníkom, a využívanie digitálnych technológií na personalizáciu a optimalizáciu marketingových kampaní.

  2. Je správne, že marketing dnes viac zasahuje do súkromia ľudí prostredníctvom zberu údajov?

  3. Táto prax môže byť kontroverzná. Zatiaľ čo zber údajov umožňuje firmám lepšie cieliť a personalizovať svoje ponuky, tiež vyvoláva obavy týkajúce sa ochrany súkromia a etiky využívania osobných údajov.

  4. Môže byť neustále presadzovanie konzumu prostredníctvom marketingových stratégií neudržateľné pre spoločnosť?

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥