Balenie
Balenie predstavuje činnosti spojené s navrhovaním a výrobou krabíc alebo obalov na výrobky.
Poznáme 3 vrstvy obalov:
- primárne balenie
- sekundárne balenie
- prepravné balenie
Hlavnou funkciou balenia je OCHRANA VÝROBKU. V súčasnosti sa považuje balenie za perspektívny marketingový nástroj. Dobre navrhnuté obalové materiály dokážu u zákazníka vzbudiť dôveru v hodnotu tovaru a pre výrobcu predstavuje významný propagačný prvok.
Obal ako marketingový nástroj
K využitiu obalu ako marketingového nástroja prispieva celý rad faktorov:
- Samoobslužný predaj. Stále väčší počet výrobkov sa predáva v supermarketoch, samoobsluhách a diskontných veľkopredajniach.
- Blahobyt spotrebiteľa. Rastúci blahobyt spotrebiteľa spôsobuje, že sú ochotní zaplatiť o niečo viac za svoje pohodlie, vzhľad, spoľahlivosť a prestíž lepšieho balenia.
- Imidž firmy a značky. Firmy si sú vedomé významu dobre navrhnutého balenia, ktoré prispieva k rýchlemu rozpoznaniu značky.
- Príležitosť pre inovácie.
Po návrhu balenia je nevyhnutné ho otestovať:
- technické testy – či vydrží bežné prevádzkové podmienky
- vizuálne testy – čitateľnosť textu a harmónie farieb
- maloobchodné testy – či je obal dostatočne príťažlivý a vhodný pre manipuláciu
- spotrebiteľské testy – zisťujú sa priame reakcie spotrebiteľov
Značenie výrobkov
Značenie je súčasť balenia. Predajca musí výrobky označiť etiketou.
Značenie výrobkov plní niekoľko funkcií:
- identifikuje výrobok alebo značku
- vyjadruje triedu výrobku
- popis výrobku – z čoho sa skladá, kto, kde kedy výrobok vyrobil, dátum spotreby….
V súčasnosti je trend zvyšovať neustále nároky na značenie výrobkov, vyžaduje sa čoraz viac informácií o výrobkoch a výrobcoch na etiketách.